Följ oss på @spanarna på Instagram för att följa med våra äventyr i bildformat!

Spanaräventyr

Firning i Noux 5.10

Utomhusklätterväggen i Noux (som säkert har ett finare namn vi inte vet om) har vi haft glädjen att uppleva två gånger tidigare tillsammans med Petter, (gammal) spanare och bergsguide! I höst blev klättringen istället en firning, på grund av det fuktiga vädret, men minst lika spännande var det!

Och roligt med omväxling!

11.10.2017 kl. 19:11

HHH-17

19.-21.5.2017

Alltid är det någonting som inte går som planerat och den här gången var det tidtabellen, på grund av försommarvärmen var halva stan på väg bort från Helsingfors. Konsekvenserna? Långt efter solnedgången traskar vi fortfarande i en allt mörknande och tätnande skog med sikte på nattens lägerplats.

Nåja, vi backar lite till bilfärden. Väl nästan-framme i Helvetinjärvi möttes vi av skylten “VAROITUS STRUTSEJA 200M” och blev något konfunderade. Visst hade vi hört rykten om björn och varg, men strutsar? Och  vildsvin? 200 meter senare fick vi livslevande bevis på att det inte var ett dåligt skämt.

Framme i nationalparken välkomnades vi varmt med orden “HELVETTIIN, TO HELL”. När vi gått in genom Helvetets portar och ätit middag på parkeringsplatsen var det bara att spänna höftremmen på rinkan och bege sig in i skogen. Jag insåg under kvällens lopp att man borde göra fler vandringar i skymningen. Skogen får en helt annan, nästan magisk, stämning då den orangea kvällssolen sänker sig mellan glest växande tallar. Ett par timmar senare hade ljuset ändå försvunnit nästan helt och hållet och de nattliga ljuden fick fantasin att flyga iväg.

Halv tolv på natten fick vi äntligen spänna upp hängmattorna och tältet. Nästa dag fortsatte vandringen problemfritt, killarna verkade ändå inte helt övertygade då vi ledare presenterade rutten till middagen - en rejäl omväg, bara för att det är kiva att gå! (Om)vägen var lika ödslig som… en finsk skog? Inte en själ mötte vi på en halv dag tills vi sedan kom till middagsplatsen. Och hett som i Helve… var det också, vattenpauser gick dock bra att kombinera med lite solbadande! Middagen åtnjöt vi vid sandstranden Haukanhieta, varefter färden fortsatte till Iso Ruokejärvi där vi slog läger. När mörkret sänkte sig satt vi tack och lov vid en värmande lägereld, i motsats till den föregående dagen.

Söndagens och hela hajkens mål var det kända Helvetinkolu.

På hemvägen hälsade vi förresten också på får. Halva Noaks ark på ett veckoslut men varken björn eller varg eller lokatt! Spanarna kan nu kryssa av Helvetinjäri på karten och rikta kompassen mot nästa nationalpark!

Louise Enckell
17.07.2017 kl. 14:52

Självständighetsmysteriet

Adjektivsaga av: Ragnar Aminoff och Kim Ekholm (& deltagarna på förläggningen)

Den dumma förläggningen

Ett snällt veckoslut i december åkte många konstiga scouter på ett ärligt äventyr: de skulle övernatta i det vackra Lärkans. De hade många smarta program under de blåa dagarna. Bland de fiffiga scouterna fanns de roliga vargungarna, de galna äventyrsscouterna, de spanaraktiga spejarna och de spanargula ledarna. En full dag hade de en ljummen, fluffig mörkerorientering med fyra gråa uppgifter. På kvällen fick de prickiga scouterna som ville gå i den gredelingula bastun. På     natten sov de gröngula i sina övernaturliga sängar. Nästa morgon var mycket dumdristig. Efter att scouterna hade ätit en tacksam och oomkullrunkelig frukost, hade de en stormig orientering, med många utomjordiska, läskiga, supercoola och tokiga uppgifter, När de kom tillbaka från den vargungegula orienteringen var de både genomskinliga och listiga. På kvällen åt de en finurlig middag och pratade om många fläskiga saker. Några nakna timmar senare hade de ett vårtigt lägerbål med många armhålssvettluktande, trädhoppande, grisiga och små program och åt det jättestora kvällsmålet. Snipp, snapp, snut, så var den snuskiga sagan slut.

(pojkarnas lägerbålsprogram under förläggningen)

16.01.2017 kl. 15:42

Gourmethajken

8.-9.10

Gourmet hajken, aka Mänäs hajk, var verkligen en hajk för sig. När jag anmälde mig till Gourmet-hajken hade jag verkligen inga förväntningar. Jag trodde att vi skulle laga lite mat på trangia och sova i vindskydd and that ́s it. Men lite visste jag att vi skulle laga mat på öppen eld, sova i hängmatta och allmänt mysa med både spejare och ledare. Det var faktiskt otroligt skönt att kunna bonda och ta det lugnt med både spejarna och Mänä istället för att springa runt efter yngre scouter och ha en massa ansvar. Så det var skönt att vara med lite äldre scouter och veta att de klarar sig själva. Och att vakna upp med otrolig utsikt och känna sig utvilad efter en natt i hängmatta var inget fel.

Nu till maten på Gourmet-hajken. Jag och Matilda lagade ugnspotatis med en getostsås, tonfisk och små tomater. Många av de andra deltagarna lagade risotto till middag, fast det var samma huvudingrediens så blev dom samt alla olika samt alla väldigt utsökta. Och så lagades det även fetaostbiffar med sötpotatis franskisar. Efter att alla var klara med tillagningen satte vi dom alla på rad så det blev som en mini buffée. När jag hade testat allas maträtter blev jag otroligt imponerad av allas matlagningsskills. Man skulle inte ha kunnat tro att allt var tillagat i skogen på öppen eld. Stolt är man ju över att alla lyckades med sin mat. Jag längtar redan nu tills nästa år då man har tänkt ut något nytt recept som kanske skulle bli smarrigt tillagad på öppen eld.

-Beata W

23.11.2016 kl. 22:17

Vargunge- och äventyrsscouthajk

1.-2.10 i Noux

23 stycken vargungar och äventyrsscouter samt 4 stycken ledare tillbringade ett soligt veckoslut i Noux. Måndagsflocken delar med sig av sina tankar om hajken:

Charlotta

"Det bästa vi gjorde var att leka. Jag tyckte lördagen var roligare, då hann vi vara på plats mycket längre än på söndag. Det var första gången jag sov i vindskydd och det var jätteroligt. Det var roligt att grilla marshmallows fast min brann. Det var roligt när vi gick och vandra på söndagen och gjorde uppgifter."

Lydia

"Jag tycker det var roligt att sova. Det var inte kiva att bära rinkan. Jag tyckte om att grilla marshmallows."

Hector

"Det var jätteskojigt på hajken. Det var roligt att vi inte hela tiden måste gå utan kunde ta pauser och vila. Det gick helt okej att sova."

Albin

"Jag tyckte det var skojigt att gå på hajk. Extra roligt var att steka marshmallows och sova. På söndagen var det roligt att pausa och äta ärtsoppa. "

Andreas

"Nå, det var roligt att grilla jätti-marshmallows. Söndagen var roligare. Det var första gången jag sov i skogen."

Adrian

"Hajken var jätterolig. Att grilla marshmallows var roligt. Det var jättespännande att sova första gången i skogen. Vårt tält var jättetjafsigt."

Isabelle

"Det var jätteroligt att grilla marshmallows. Det var nästan min första gång ute i skogen och vårt tält var jättetyst och skönt. Lördagen var roligare."

Maija

"Spegel var roligaste leken. Andra lekar var också jätteroliga och det var jättegod mat. Det var helt okej att sova. "

Molla

"Jag tycker att vi sku kunna göra mera uppgifter och sen var det jätteroligt att sova i vindskydd och att man fick äta godis och sen ensak… Att det var jättetunga rinkor men roligt att gå i alla fall."

03.10.2016 kl. 21:45

ScoutScaban

Genom och över östra Helsingfors snåriga skogar, sandiga stränder och hujsiga höjder tog sig spanarpatrullen Leifventyrarna under veckoslutets ScoutScaba! Med sig hem tog de även vandringspriset Yxan!

Spanarna har inte på x-antal år deltagit aktivt i Scoutscaban men nu blir det definitvt ändring på det.

De va sjukt siisti!

20.09.2016 kl. 15:47

Skattjakt 2016

Läger i Lovisa 1.-3.7

Tre stycken vargungar ackompanjerade av lika många ledare begav sig av på läger till Lovisa den 1.7. Lovisa Flickscouter och Lovisa Boyscouters läger Skattjakt 2016 bjöd på tre dagar av äventyr både på land, strand och hav!

Att knyta kontakter över kårgränserna är både viktigt och värdefullt och något vi med säkerhet vill bli bättre på i framtiden!